Apr 4, 2010

Kem Bestari Solat



Kem Bestari Solat, sebagaimana kita tahu merupakan salah satu daripada 6 model jQAF yang perlu dilaksanakan di sekolah. Menurut pihak KPM, setiap murid jQAF perlu mengikuti sekurang-kurangnya 4 kali kem setahun.

Justeru, untuk tahun 2010, Unit jQAF SK Tengku Mahmud telah pun mengadakan kem pertama bagi murid-murid tahun Dua dan tahun Lima. 

: : Kem Bestari Solat Tahun Dua : :
Tarikh : 31 April 2010
Tempat : Surau sekolah dan Bilik jQAF

: : Kem Bestari Solat Tahun Lima : : 
Tarikh : 1 April 2010
Tempat : Surau Sekolah dan Bilik jQAF

Seramai kira-kira 175 orang murid tahun dua dan 171 orang murid tahun lima telah menghadiri kedua kem tersebut yang dikendalikan 8 orang guru-guru jQAF dan dibantu oleh 5 orang guru KAFA [untuk KBS Tahun Dua sahaja].

KBS bermula sejurus selesai waktu persekolahan dengan murid-murid berkumpul di kantin untuk sama-sama menikmati makan tengahari. 

Selesai makan tengahari, murid-murid lelaki akan dibawa ke surau sekolah untuk mengambil wudhuk dan seterusnya mendirikan solat zohor berjemaah. manakala murid perempuan pula menunaikan solat di bilik jQAF. 

Selepas itu, murid-murid kebahagikan kepada beberapa kumpulan dan aktiviti di dalam kelas pun bermula sehingga masuk waktu asar. 

Semua peserta KBS dibenarkan pulang hanya selepas selesai mengerjakan solat Asar berjemaah.

Untuk murid tahun dua, fokus KBS kali ini adalah bacaan dalam solat dan perlakuan solat. Manakala murid-murid tahun 5 mula diberi pendedahan solat masbuk dan muafiq.

Jom tengok gambar...

 murid-murid tahun dua mengerjakan solat zohor berjemaah

 murid tahun lima menikmati makan tengahari bersama-sama

 alhamdulillah...ramai yang sudah menguasai bacaan dan perlakuan solat yang betul.

semoga setiap ilmu yang diperolehi dari KBS akan terus diamalkan oleh murid-murid SKTM dan semoga mereka akan menjadi insan yang bukan sahaja cemerlang dalam akademik malah turut cemerlang di akhirat, insyaAllah.


No comments:

Post a Comment